Efektivitas Pelatihan Hardiness Untuk Meningkatkan Sikap Tangguh Dalam Menyelesaikan Masalah

Mailoa, Joice and Ramdani, Aulia (2020) Efektivitas Pelatihan Hardiness Untuk Meningkatkan Sikap Tangguh Dalam Menyelesaikan Masalah. Jurnal Intervensi Psikologi, 12 (2). pp. 65-80. ISSN -P: 2085-4447; E-ISSN: 2579-4337

[thumbnail of 14682-45120-1-PB.pdf] PDF
14682-45120-1-PB.pdf

Download (1MB)
Official URL / DOI: https://doi.org/10.20885/intervensipsikologi.vol12...

Abstract

Any changes in the system of an organization could be stressful. Having hardiness would be important to deal with a problem. This study aims to seek out the effectiveness of hardiness training in improving problem solving.A quasi-experimental design with one group pretest-post test design was applied. There were sixteen employees of various organizational divisions enrolled in this study. Data were collected before and after the six-session of hardiness training using the Brief COPE scale and the Dispositional Resilience Scale (DRS-15) developed by Bertone.Results from the Wilcoxon signed-rank test showed that there was no significant difference in the attitude of the effectiveness of problem-solving among employees before and after training (p>0,05). However, there were differences in knowledge of understanding hardiness before and after training. (p=.002, p>0,05). It can be concluded that hardiness training could increase the knowledge about hardiness; but not the attitude toward problem-solving. Setiap perubahan dalam sistem organisasi dapat membuat stres bagi sebagian orang. Memiliki sifat tahan banting menjadi penting dalam menghadapi suatu masalah. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas pelatihan hardiness dalam meningkatkan pemecahan masalah. Penelitian ini menggunakan desain kuasi eksperimen dengan desain one group prates-paskates. Enam belas karyawan dari berbagai divisi organisasi Yayasan Sosial dilibatkan dalam penelitian ini. Data dikumpulkan sebelum dan setelah enam sesi pelatihan hardiness menggunakan skala Brief COPE dan Dispositional Resilience scale (DRS-15) yang dikembangkan Bertone. Hasil dari uji Wilcoxon signed rank-test menunjukkan bahwa tidak ada perbedaan yang signifikan dalam sikap pemecahan masalah di antara karyawan sebelum dan sesudah pelatihan (p> 0,05). Namun, ada perbedaan pengetahuan dalam memahami hardiness sebelum dan sesudah pelatihan (p = 0,002, p> 0,05). Disimpulkan bahwa pelatihan hardiness dapat meningkatkan pengetahuan tentang hardiness; tetapi tidak dapat meningkatkan sikap tangguh dalam menyelesaikan masalah.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: coping strategies, employee, hardiness, stressor
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
H Social Sciences > HN Social history and conditions. Social problems. Social reform
Divisions: Postgraduate Programs > Master Program in Psychology
Depositing User: Joice Mailoa
Date Deposited: 02 Aug 2021 03:46
Last Modified: 02 Aug 2021 03:47
URI: http://repository.ubaya.ac.id/id/eprint/39893

Actions (login required)

View Item View Item